Hoe het hier zo gaat

23 september 2018 - Braunlage, Duitsland

Alles begint hier zo langzaam routine te worden.                                                                             Orry moet om half acht op school zijn Frans gaat even voor zeven uur de deur uit en ik ga even voor half zeven weg. Het is hier nog steeds mooi weer dus het opstaan gaat wel makkelijk. Ik ben meestal rond half twaalf weer thuis, en dan ga ik even op de bouwplaats kijken hoe het ervoor staat en met Pia wandelen. Dan koffie zetten voor de mannen en naar de bouwwagen brengen. Meestal eet ik daar dan een broodje mee. S' middags is er altijd wel wat te doen. Iets halen bij de bouwmarkt, met Mimi naar de dierenarts (al z'on 6 keer geweest) .Orry komt om ma. en vrij. om 13.00 uur, di en do om 15.00 uur en wo. om 14.00 uur mit school. We eten, net als in Nederlands rond 19.00 uur en dan oefenen we nog even Duits, drinken thee en dan is voor ons de dag alweer om. Tijd vliegt hier, alles wat je doet duurt langer, als je iemand op straat tegen komt maken ze een praatje, in de winkels duurt alles langer, als je iets nodig hebt wat niet in Braunlage te krijgen is ben je op z'n minst 40 minuten aan reistijd kwijt.

Orry gaat goed op school hij heeft al vrienden en vriendin. Wel mist hij Heerhugowaard, met name het rond hangen in Middenwaard met vrienden. Ook zijn Duits gaat vooruit, op school kan hij ook met Engels goed uit de voeten.

Frans heeft de afgelopen periode de grond uit gebaggerd, buizen gelegd waar later electriciteit, water en telekom leidingen door moeten. Ook heeft hij samen  met Alex de riool en hemelwaterafwatering al in de grond gelegt. Hij kreeg zelf de sleutel van de bagger en kon dus zelf aan het werk. Ook heeft hij een paar dagen samen met Jens van WEBCO grond afgegraven en afgevoerd, 6 vrachtwagen vol. Afgelopen vrijdag en zaterdag is hij naar Heerhugowaard geweest en heeft de keuken uit onze oude woning gehaald.

Zelf ben ik voor 19 uur per week aan het werk bij de ambulante thuis zorg. Voorlopig als verpleeghulp, wassen steunkousen en soms wat ondersteuning bij huishoudelijke zaken. Totdat mijn diploma hier erkent wordt, en dat kan 4 maanden duren. Het werk, de mensen, problemen zijn hetzelfde als in Nederland. Wat wel duidelijk anders is zijn de woningen, de een woont op 3 kamers en de ander in een gigantisch  huis. De huizen zijn stok oud, meestal gerenoveerd maar nieuwbouw ben ik hier nog niet ingeweest.

Mimi is aan haar oren geopereerd, het wordt langzaam beter. Ze eet nu ook weer wat beter. Wel voelde ik net weer een nieuwe knobbel dit maal op haar schouderblad!!

Internet en Wifi is hier wel een dingetje. Voor 21.00 uur besteld en morgen in huis kun je wel vergeten. Duurt wel 3 dagen. We sturen u een link en dan kunt u ... Linkt komt pas 24 uur later! Orry heeft door omstandigheden geen internet en wifi meer. Kan alleen soms op  I istagram. Zelf heb ik ook even geen telefoon abonnement, hopelijk morgen weer. Zou ik gisteren regelen (zaterdag ) maar winkel sloot om 13.30. Ik dacht dat inmiddels alle winkels op zaterdag tot 17.00 open waren. Niet dus, gelukkig kwam ik er thuis achter en zat iik  niet al in Werningerode.

We hebben de af gelopen 2 weken ook al familie bezoek gehad. Erg leuk en gezellig. Hierdoor zijn we zelf ook weer op plekken geweest waar we nog niet geweest waren oa in het Sudharz Klinikum, waar we liever niet meer heen willen en Quedlinburg waar we beslist nog eens heen gaan.

Kort om het bevalt ons tot nu toe prima en we hebben nog geen dag spijt gehad van onze beslissing. Ik spreek dan over Frans en mijn Orry denk er nog anders over.

Zijn er zaken die je weten wil laat het dan weten. Dan vertel ik daar de volgende keer wat over. Je kunt via de reislog reageren of via ons mail adres, [email protected]  [email protected]    [email protected]

Groetjes allemaal.

1. Martin:
    23 september 2018
    Leuk om te lezen en wat fijn dat het goed met jullie gaat. Gelukkig heeft Orry vrienden en begint het te wennen. Heel veel succes met alles en we komen een keer langs. Van Liang ook heel veel groetjes voor Orry en succes op school