Heel wat gebeurd in deze afgelopen maanden

5 mei 2019 - Sorge, Duitsland

Ik heb net zelf even mijn laatste bericht gelezen en dan is er echt heel veel gebeurd.

Wij zijn verhuist (2x zelfs), en het huis is flink opgeschoten.

Wij zijn met ruzie weg bij ons vorige adres. Volgens Gisa hadden we door niet goed te luchten  schimmel veroorzaakt. Volgens Frans was de oorzaak van de schimmel een gat in de buiten gevel. Dit is zo geëscaleerd dat we binnen een week het huis uit moesten. Dat hadden we wel aan kunnen vechten want dat mag, ook in Duitsland, niet volgens het huurrecht.Maar de sfeer was zodanig dat ik graag weg wilde. Het wordt nu verder geregeld via een advocaat en de aansprakelijkheidsverzekering.  Al met al niet leuk, en omdat je zo dicht bij elkaar woont/ bouwt kom je elkaar toch steeds tegen. Kortom een hoop gedoe en stress.

De ouders van Orry zijn vriendin en boden aan om bij hun in het pension te komen, dus daar zitten we nu. Dat is niet in Braunlage maar in Sorge zo'n  8 minuten rijden van Braunlage. Een erg mooi dorp en voor de deur stopt de HARZERSMALSPURBAHN een historische stoomtrein. Orry, Kirsten en Stefan (broer van Kirsten) gaan nu om 7:00 met de bus naar school. Ik kan met de Subaru naar mijn werk en Frans met zijn bus naar de bouw.

We hebben eerst 4 weken in een appartement gezetten. Dat was heerlijk, Orry had een eigen kamer, eindelijk weer eens een bankstel om op te hangen ( voorheen hadden we 4 rotan stoelen) en Wiffi. Het appartement was voor bepaalde periodes al geboekt dus 2 weken geleden zijn we  van het apprtement naar een ruimte beneden verhuisd. Minder lux maar ook goed te doen. We moeten nu douche in de pension kamers die niet verhuurd zijn. Onze was doe ik op mijn werk, dat klink ingewikkeld maar het gaat makkelijker als toen we nog bij Gisa woonde. Die vond dat ik veel was had, dat er veel kleding van Orry tussen zat. Als haar was ophing kon ik niet want dan was er geen plek om te drogen. Nu is het allemaal veel relaxter. Als ik weekend of avonddienst heb stop ik de was in de machine, afhankelijk van het weer duw ik hem tussen door in de droger of neem hem mee naar huis en droog buiten.

Orry werkt nog in de weekenden als er veel te doen is in Braunlage bij Karti's restaurant, hij heeft daar zijn eerste stage voor school gedaan. Inmiddels spreek hij ook een aardig woordje Duits. Als hij vrij is gaat hij opstap met Kirsten en Stefan, dan pakken ze de bus en gaan erop uit.

Mijn werk bij de Social Diakonie Ambulante heimpflege bevalt nog altijd prima. Ik ben geslaagd voor mijn B2 examen en werk nu als verpleegkundige !!!                                Geweldige herwaardering van mijn verpleegkundige Z diploma.  Heeft maanden geduurd en bijna 400 euro gekost maar dan heb (ben) je ook wat!    Ik ben er wel erg blij mee want  je verdient hier wel veel  minder als in NL. Ik verdien hier (als verpleegkundige) per uur          2 euro minder dan als verzorgende C ( ėėn niveau  lager) in Nederland.

Het huis is flink opgeschoten, het dak is klaar, dakgoten en regenpijpen zitten aan gesloten op het riool. Electra, water en telecom is aangesloten. De steiger is op een kant na weg, hier moet Frans nog het dak op voor de zonnepanelen. Binnen is het electra aangelegt, meterkast is voorbereid, in het hele huis zit de isolatie met folie erin, in 2 slaapkamers zijn de wanden al met hout of gipsplaat bekleed. De vliesotrap zit erin, een dakraam is geplaatst de raamlijsten voor buiten zitten er boven op, beneden is ook bijna klaar. Buitenspots zitten in de daklijst.    Het wordt nu echt een huis, ook van binnen. Het volgende is de waterleiding die getrokken moet worden, dan kunnen alle wanden dicht. En beginnen we aan de afwerking binnen, ook nog een flinke klus. Keuken, 2x badkamer, 2x toilet, vloeren, binnen deuren plaatsen. Ik heb dan ook geen idee wanneer we erin kunnen. We zien wel, we zitten hier goed en gezellig.

We genieten iedere dag nog van de omgeving, het is hier zo mooi. Als ik naar mijn werk rij kom ik vaak eekhoorntjes tegen ook al een keer een wasbeer die vlak langs me liep. Laatst waren we s'avonds onderweg met de auto en hebben we herten en een vos gezien. Ik blijf het geweldig vinden.

Ik zal morgen foto's toevoegen dan hebben jullie er ook een beeld bij.

Groetjes allemaal,

en laat eens wat van je horen, wij vinden het ook leuk om te horen hoe het met jullie gaat. Dat kan nog om mijn oude mail adres [email protected] of via Whatsapp mijn nummer is

0049 1515 6195756

Frans, Orry en Viola

1. Martin:
    5 mei 2019
    Wat een spanning, maar fijn dat er een goede oplossing voor handen is. En Orry een vriendinnetje! Fijn dat hij het goed maakt!
    Hier gaat alles goed, onze inmiddels 2 honden zijn goede maatjes. Liangs' slaapkamer gaan we naar beneden verhuizen zodat de honden bij hem op de kamer kunnen slapen. En Liang gaat goed op school, volgend jaar het derde jaar met -natuurlijk- keuzeprofiel richting het kok worden.
    Het grootste nieuws: wij gaan deze zomer weer naar China! Weer naar Guangzhou, waar.Liang vandaan komt, inclusief bezoek aan het tehuis. En naar Hong Kong, daar niet heel ver vandaan.
    Heel veel succes met alles en veel plezier!
    Groetjes Liang, Harriët en Martin.
    En ook van Bajo en Xavi natuurlijk, speciaal ook voor Pia!
  2. Bea Bakker:
    8 mei 2019
    Hoi Viola Frans en Orry,
    Het heeft jullie ook niet meegereden maar nu begint er toch uitzicht te komen op het eind. Het is toch wel een mooie omgeving waar jullie zitten.
    Ik heb me weer ingeschreven voor een nieuwbouw project bij middenwaard. Volgende zomer moet het klaar zijn. Kijken of het nu lukt om er tussen te komen.
    Veel succes met het afbouwen van jullie huis.

Gr Bea
  3. Nico:
    9 mei 2019
    Viola,
    Allereerst gefeliciteerd met het behalen en je kan er oprecht trots op zijn!
    Van Frans heb ik de ontwikkelingen rond jullie tijdelijk onderkomen meegekregen.
    Als ik dit zo lees gaat het met Orry goed en doe hem de hartelijke groeten namens Annelies en mij.
    Veel succes met de verdere afbouw van jullie huis en van Rina en Sjaak krijg ik ongetwijfeld aanvullende informatie. Wens Frans veel succes.
    Groet, Nico
  4. Trudy.snel:
    20 mei 2019
    hallo allemaal,
    fijn te lezen dat het goed gaat met jullie en dat het huis aardig opschiet. wat wordt het mooi zeg! wat fijn dat orry het zo naar zijn zin heeft.
    ik probeerde n mail te sturen via v.brouns etc. maar dat lukte niet.....
    groetjes trudy
  5. Margriet:
    3 juli 2019
    Beste Frans, Viola en Orry,

Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie en wat hebben jullie al een hoop mee gemaakt het eerste jaar. Uit jullie verhaal begrijp ik dat jullie het erg naar jullie zin hebben en dat het emigreren voor jullie goed heeft uitgepakt. Je hoort natuurlijk wel eens anders. Ik ben blij te horen dat het met Orry goed gaat. Ik weet nog wel dat hij best wat moeite had.

Hier gaat het prima met ons en ik wens jullie heel veel succes toe met het afronden van het huis!

Groetjes Gunnar, Margriet, Denzel en quinta