Het eerste nieuws uit Braunlage

30 augustus 2018 - Braunlage, Duitsland

Hallo allemaal,

het heeft even geduurd maar nu is de Reislogger dan eindelijk in de lucht.

Even in vogelvlucht de afgelopen periode;

Woensdag 1 augustus is de verhuiscontainer bij ons geplaatst. We hadden alle dozen al beneden klaar staan en zijn gelijk gaan inladen. We dachten het wel snel voor elkaar te hebben maar dat koste toch meer tijd dan gedacht. De tropische temperaturen zorgden ook voor een tempo vertraging. Het was wel gezellig want tussen door kwamen er steeds mensen langs die nog even afscheid kwamen nemen. Een bewoner van de Vuurplaat kwam ons een pan soep brengen. Om Frans zo te bedanken voor het jaren lange schoonhouden van het park. Het was hard werken in die hitte maar zoals gezegd ook erg gezellig. Vrijdag werd de container opgehaald en dachten wij nog een dagje nodig te hebben voor de overige spullen in te laden in bus, auto, caravan  en aanhanger maar ook dat viel tegen. We zijn tot aan ons vertrek op zondag morgen nog bezig met inpakken. Ook moesten Orry en ik nog langs het gemeentehuis om ons uit te laten schrijven. Toen bleek dat Frans er ook bij moest zijn want beide ouders moesten tekenen. Dat soort zaken zit je dan ook niet op te wachten. Maar dat hoort er allemaal bij. De bedden waren al in de container en we sliepen beneden op de matrassen 2 gingen er zondag ochtend in de bus. De andere bleef achter omdat Frans nog een paar keer terug moest voor de overdracht van het huis en voor zijn werk.

Maar zondag 5 augustus om half tien vertrokken we. Frans in de bus met de caravan en Orry en ik met de Subaru en de aanhanger.

We konden lekker door rijden en om 20:00 reden we de camping in Zorge op.

Onze week op de camping was meer zaken regelen dan vakantie maar gelukkig voor Orry was zijn vriend Liang er. Orry heeft dankzij Liang en zijn ouders een paar leuke dagen gehad. En ook wij hebben gezellige avonden gehad met Harriet en Martin.   Dinsdag kwam de vrachtwagen met huisraad, deze was snel leeg, maar om alles in de garagebox te krijgen was weer een hele klus. En ook nu was het beslist niet koud.

Op donderdag vertrokken Harriet, Martin en Liang naar huis. Orry had zijn eerste schooldag, Frans ging naar Heerhugowaard om de motor op te halen en ik moest naar Goslar om mijn diploma te laten erkennen.

Ik ben samen met Orry naar school gegaan. We moesten ons bij de administratie melden. Daar werd Orry opgehaald en naar zijn klas gebracht. Om 12:40 kon ik hem weer ophalen. Dit vond ik wel een heel spannend iets.

Frans en ik zijn toen naar Goslar gereden. Hier is Frans op de trein gestapt naar Heerhugowaard. Ik had een afspraak bij de arbeitsgenossenschaft. Zij kijken of ik alle papieren in orde heb  voor de aanvraag van een diploma erkenning. Dit was niet zo, ik moest alle kopieën van de vertalingen door een notaris laten erkennen. Dus volgende week weer naar Goslar.

Om 12:40 was ik weer bij school en aan Orry zijn gezicht kon ik al zien dat het goed gegaan was. Hij vond zijn klasgenoten leuk. Hij was goed ontvangen, had door een leerling die goed engels spreekt (Heidi) een rondleiding door school gehad. Er zit  een meisje uit Nederland op deze school daar heeft hij ook nog even mee gesproken. Al met al een pak van ons hart

Op vrijdag om 7:10 met Orry  vanaf Zorge naar school in Braunlage. (school begint hier om 7:30!!) Ik ben toen met Pia naar ons adres in Braunlage gegaan en heb een mooie wandeling gemaakt.Later een notaris gezocht en mijn papieren ter "begleubigung"  afgegeven. Om 12:40 Orry weer opgehaald. We hebben ons vandaag als inwoner van de gemeente Braunlage laten inschrijven. Ook wel een bijzonder moment.

1. Frans Appelman:
    31 augustus 2018
    Lieve buren , wat een avontuur voor jullie drie ,het is voor jullie ook een live event ;
    Petje af voor alle drie voor de verhuizing , wat ik lees is een hele operatie geweest !
    Fijn om te lezen is dat Orry een goede start maakt , dat jullie goed zijn aangekomen , dat jullie alle drie aan een nieuw leven in Braunlage zijn begonnen .
    Leuk Viola de foto van jullie terrein voor jullie nieuwe huis , ja dat zal nog een hele klus worden voor Frans , ik heb er wel vertrouwen in dat jullie dat gaat lukken .
    Joke ligt voor de laatste chemokuur voor de donortransplantatie inde Vu , vandaag dag 2 ,zij voelt zich nog redelijk en het eten smaakt nog. We hopen dat het goed komt !

Orry Frans en Viola ,we leven met jullie mee en wensen jullie sterkte fam Appelman Joke en Frans
  2. Fam. Appelman:
    31 augustus 2018
    Hallo Frans en Joke,
    Leuk dat jullie reageren. De dagen vliegen om.
    Fijn om te horen dat Joke zich nog goed voelt. Laten werden hopen dat dit zo blijft. We denken veel aan jullie.
    Ook jullie veel gelukkig en sterkte.
  3. Joke Appelman:
    2 september 2018
    Hoi Viola Frans en Orry wat leuk om jullie reisverhalen te lezen.Met mij gaat het redelijk .Heb een gezellige kamergenoot met hetzelfde traject.Wij misten jullie al snel na vertrek. De nieuwe buren kwamen even voorstellen.Dus die kennen we ook. Lijken wel oké
    Ik wens jullie nog een lange nazomer waarin al jullie plannen al grotendeels gerealiseerd kunnen worden . Groetjes Joke
  4. Roos:
    12 september 2018
    Viola, je blog is ook bij ons geland.
    We gaan jullie volgen.

we zijn goed thuisgekomen. Jan is weer druk bezig, hij voelt zich goed.
    Vandaag houden we een vakantiedagje.

Nogmaals bedankt voor al je goede zorgen in de afgelopen week.
    Wat jullie onderneming betreft, wij hebben er wel vertrouwen in.
    Ik sluit me aab bij de wens van je buurvrouw Joke, dat jullie deze herfst veel plannen kunnen realiseren.

liefs voor jullie alle drie, Roos