Keek op de week

23 september 2018 - Braunlage, Duitsland

Afgelopen week stond in het teken van de voertuigen omzetten naar  Duits kenteken. Klinkt eenvoudiger dan het is. Afgelopen dinsdag hadden we een afspraak in Goslar voor de bus en de motor. Iemand van de garage ging met de bus naar de TUV voor de keuring, bleek dat diegene die de keuringen deed er niet was!!! Daar maar je dan een afspraak voor.               Toen zijn we naar een BMW dealer gereden voor voor de motor, die gaf dat de motor eerst door  TUV of DEKRA gekeurd moest worden. BIJ DEKRA de motor laten keuren en gevraagd of zei ook de bus konden keuren. Dat kon. Van de bus moest moest er iets aan de handrem gebeuren en van de motor klopte de combinatie voor-achterband niet. In Nederland is dat wel goed in Duitsland niet. Woensdag is Frans met de Forester naar de DECRA geweest, die bleek olie te lekken Afgelopen donderdag een  nieuwe band om de motor laten leggen.         Nu komende dinsdag weer naar Goslar voor de handrem van de bus en reparatie van de Forester en dan hopelijk meteen door naar de voertuig registratie en nieuwe kenteken platen erop. Dan woensdag kan Frans woensdag met de motor voor kentekenplaten. Dan hebben we 2 weken gedaan over dit hele verhaal. Bijna alle overheidsintanties hier zijn maar een dag tot 17.00 open en de overige dagen tot 12.00 uur.

Zelf deze week mijn eerste avonddienst mee gelopen. Stelde niet veel voor, was van 16.00 tot 19.30 uur. Qua uren tikt dat nu niet echt lekker aan. Maar net als in Nederland krijg je je contract uren gewoon betaald en heb je hier - uren  en + uren. Dit was op donderdag en dat is dan de drukste avond, dan worden er 2 mensen gedoucht. Vanaf oktober  krijg ik ochtend en de avond dienst op 1 dag. Dan tikt het nog een beetje aan. Je mag de auto dan mee naar huis nemen. De afstanden hier stellen niks voor in vergelijk met Heerhugowaard, het is alleen berg op. En vooral niet vergeten de handrem aan te trekken

Orry is lid geworden van de schutterij en kan vanaf 1 oktober elke vrijdag 2 uur schieten met een luchtdruk geweer. Voordat we verhuisde  was voor hem het enige positieve van de verhuizing. Hij heeft hier nu ook een baantje, bij een client van mijn het hij in de tuin. Die mensen zijn in de tachtig en kunnen het zelf niet meer. Herr Harbig leert Orry wat hij moet doen, en samen gaat dat leuk. (en het verdient leuk, 5 euro per uur).

1. Nico:
    23 september 2018
    Ja, Duitsland is erg formeel en procedureel in dat soort dingen maar waarschijnlijk zullen jullie hieraan wennen. Leuk dat Orry lid is geworden van de schutterij en dit geeft hem afleiding, net zoals de werkzaamheden voor Herr Harbig.
    De herfst heeft hier zijn intrede gedaan en het is vandaag een miezerige dag. Straks komen Rob en Karen langs om over hun vakantieverhalen te vertellen in Indonesië. Afgelopen woensdag heb ik, in het kader van Westerlicht (renovatietraject Noordwest) een bezoek gebracht aan Dok architecten in het Noordelijk havengebied van Amsterdam. Een prachtige locatie! Op de terugweg hen ik bij het bedrijf van Rob (Apptimize) in halfweg een kopje koffie gedronken. Rob heeft een demo laten zien van de door Apptimize ontwikkelde App voor gemeentes.
    Rianne en Naomi (ballet) doen mee aan de musical "Peter en de Wolf" in COOL op 25 november a.s. Ik heb zojuist de kaarten hiervoor besteld.
    Het ga jullie goed in Braunlage en doe Frans en Orry de hartelijke groeten. Ik ben benieuwd wanneer begonnen wordt met de bodemplaat voor de nieuwe woning.
    Hartelijke groet, Nico
  2. Margriet:
    24 september 2018
    Hallo emigranten,
    Het heeft even geduurd maar ik ontvang nu ook jullie blog. Leuk.
    Ik mocht er dus even voor gaan zitten om me "bij te lezen" en ik begrijp inmiddels dat je in dat goed georganiseerde Duitsland niet één twee drie iets kunt regelen. Van loketje naar loketje en dan nog beperkte openingstijden maakt van vele zaken een hele onderneming. Maar, petje af, jullie gaan ervoor, top!
    Heel blij te lezen dat Orry op school prettig is ontvangen door zijn klasgenoten. Slim dat hij al lid van een vereniging is geworden en tof dat hij een baantje heeft gevonden. Ik zal voor hem duimen dat hij zich snel thuis zal voelen in die Heimat want het is niet niks zo'n overstap.
    Ik wens jullie alle drie veel succes met alle bouwactiviteiten en inburgering. Tot mails.
    Liefs, Margriet
  3. Roos:
    27 september 2018
    Viola , de toestand met de inburgering van de auto,s was ons al bekend.
    Mooi voor Orrie dat hij zo n goed betaalde bijbaan heeft., E 5,-- is heel mooi.
    Tim hier had als jone tiener ook zo iets bij de overbuurman maar die buurman stond de hele tijd te kijken wat Tim deed, vond die man waarschijnlijk gewoon leuk, maar Tim dus niet
    Gelukkig hielp de goede betaling om toch het baantje te doen.
    Niet te geloven dat zo n kind niet inziet dat he voor hetzelfde geld bij een supermarkt
    veel langer en eigenlijk ook saaier werk meot doen.
    Voor jullie duimen we dat de herfst daar lang mild zal zijn.
    Wij gaan dit weekend twee dagen met een groep naar een huis in Belgie ( net over de grens ) Is meestal heel gezellig, we zijn al vaker geweest.
    Alweer voor jullie allemaal liefs, tot ziens, Roos en Jan.
  4. Roos:
    28 september 2018
    Hallo viola
    Ja endlich ein bericht, und dann lese ich von dir ueber buerokratisch anmelden von autos, das ist die eine sache, aber nicht zu vergessen die deutsche amtssprache! Also schreibe ich auf deutsch dann bleibst du am ball. Nur die gross- und kleinschreibung lasse ich weg, auf dem smartphone mit kleiner tastatur :(
    Ben gerade zurueck aus dem urlaub aus uzbekistan und muss an die kaelte gewoehnen.
    Also, kopf hoch und toi toi toi
    Roos
  5. Saskia Stil:
    30 september 2018
    Hoi Viola, Frans en Orry,

Fijn dat het jullie goed gaat daar in Braunlage. Fijn dat we nu ook de weblog kunnen volgen. Wij fietsen nog regelmatig langs jullie oude huis en zagen er laatst jullie keuken uit verdwijnen....We hopen dat de bouw van jullie nieuwe huis naar wens vordert. We zullen jullie blijven volgen en denken alvast na over Kerst.
    Lieve groeten, Saskia, Jan Willem, David, Ruben en Mattias
  6. Bea Bakker:
    2 oktober 2018
    Hallo Frans, Viola, en Orry,
    Heel leuk om jullie nu te kunnen volgen. Je hebt snel werk gevonden al zijn het nog niet zoveel uren. Ook leuk voor Orry dat het goed gaat op school en dat hij al wat vrienden heeft. Gaat het goed met de bouw van jullie huis?
    Gr. Bea