Eindelijk weer nieuws uit Braunlage

16 december 2018 - Braunlage, Duitsland

Eindelijk weer nieuws uit Braunlage.

Het sneeuwt hier en het is zo rond de -5 graden. Geen wind dus echt lekker winter weer.

Het huis vordert gestaag, gezien de omstandigheden. De dagen zijn kort rond half 9 wordt het licht en om 16:30 is het alweer donker. Wil Frans buiten iets doen dan is hij eerst een uur bezig de steiger sneeuw en ijs vrij te maken. Dat is dus goed plannen, letten op de weersvoorspellingen (die lang niet altijd kloppen, wel vaak beter dan voorspeld), en dan bepalen wat kan buiten gebeuren en wat binnen.                                                                                                     Onze hulp is er mee gestopt dus Frans doet het nu allemaal alleen. Soms lastig maar het geeft ook weer rust.                                           Het dak is dicht, de pannen moeten er nog op maar dan moet het weer beter worden en eerst moeten de goten er nog aan.           Frans is nu bezig met de onderkant van het dak, overstek dicht timmeren, dan gaat hij leien tegen de kopskanten timmeren, dan pas kan hij aan de goot beginnen. Voor de vloer van het balkon (met bitume) hebben we een bedrijf benaderd maar ook dan moet de temperatuur wat omhoog.                                                            Boven liggen de vloeren allemaal al in, het raamwerk voor de wanden en deuren staat, het begint nu echt een huis te worden. Het plaatsen van de kozijnen was ook een staaltje denk werk, die waren zo zwaar. Maar ook dat is allemaal goed gegaan.

Echt knap dat Frans dat allemaal zo kan en ook de planning eromheen zo goed loopt. Hij heeft een warmtevest van Makita, dat werkt op een akku, dan bijft hij lekker warm.

Orry gaat lekker op school. Hij mist zijn vrienden uit Heerhugowaard wel maar vind het hier toch wel mooi.         Toevallig vandaag weer een baantje voor hem gevonden. Met kerst en oud en nieuw kan hij bij bekende van ons, die een restaurant hebben, worsten braden 🌭en glühwein🍷 tappen buiten in zo'n houtenkeet. Dus jullie wel raden watj voor kerstdiner wij krijgen !!!   Gisteren zei hij nog dat hij ervan baalde dat het tuin werk afgelopen was en hij  geen inkomsten meer had. Probleem alweer opgelost.

Zelf heb ik afgelopen vrijdag mijn examen voor Duits B2 niveau gehad. Eind februari hoor ik of ik al dan niet geslaagd ben. Op zich ging alles goed, alleen de brief had ik niet af, die had ik eerst in klad en daardoor kwam ik tijd te kort. Helaas mocht het klad niet mee ingeleverd worden.

Frans zijn telefoon is kapot, waarschijnlijk krijgt hij hem deze week terug. Ook zit hij nu bij de Duitse T-mobil en heeft een ander nummer: 0049 1514 2173 689

Ook Orry is mobiel bereikbaar: 0049 1515 6120 604

Wij vinden het leuk om wat van jullie te horen, via deze blog of via ons mail adres.

Groetjes Frans Orry en Viola

1. Margriet:
    16 december 2018
    Hoi bouwvakkers,
    Leuk om eindelijk weer eens wat van jullie en de bouwactiviteiten te horen. Jullie leveren daar een knap staaltje werk. Mijn zusje op de bouw, top zeg, maar wees wel zuinig op je gezondheid, dat is uiteindelijk je grootste rijkdom. Mijn advies is: huur bij zware klussen toch maar een extra mannetje in.
    Wat super dat er verwarmde vesten zijn om je te wapenen tegen de kou. Nooit geweten, zo leer ik dus weer bij.
    Top dat Orry weer een baantje heeft gevonden. Los van een extra zakcentje lijkt me dat ook een fijne manier om in te burgeren. Mocht hij genoeg hebben van de braadworsten dan kan hij die smaak wegspoelen met Glühwein, ja toch?
    Ik duim voor je dat je geslaagd bent voor je B2 examen. Dat geeft weer rust en biedt weer extra perspectieven qua werk. Ga ervoor.
    Ik ben heerlijk aan het afkicken op school. Nog 5 weken en dan heerlijk van mijn prepensioen genieten. Lijkt me helemaal te gek.
    Beste luitjes, ik wens jullie goed bouwweer, hele fijne feestdagen en een goed 2019.
    Liefs allemaal en groetjes,
    Margriet
  2. Roos:
    Hallo allemaal,
    So, die bauarbeiten gehen voran, tolle foto’s und man sieht was es werden soll. Ihr seid tuechtige an der arbeit, sogar Orry macht viel, um dazu zu verdienen. ich hoffe, dass du das examen bestehst. Echt super was ihr alles auf die beide stelt. Weiterhin viel erfolg und gesund bleiben.
    Gruss aus heemskerk von Roos
  3. Joke Appelman:
    Hallo Viola,
    Leuk weer wat te horen. En het klinkt goed. Ik zou je willen e-mailen, maar weet niet of je e-mailadres nog klopt. Wil je mij laten weten wat je huidige mailadres is. En ontvangen jullie ook al post op het nieuwe adres of in het pension ? Tot horens en heel veel succes , groetjes Joke
  4. Nico:
    17 december 2018
    Leuk om de foto's te zien en dit geeft een goed beeld van de stand van zaken. Alles bij elkaar blijft het voor jullie een pittige klus en ik hoop dat het weer de bouw niet al te veel in de weg zit. Ook mooi dat Orry weer een bijbaantje heeft!
    Ons huis is inmiddels in kerstsfeer gebracht en vorige week zijn Annelies en ik naar een uitvoering geweest van de Messiah hier in de Grote Kerk, gezongen door het Toonkunstkoor, begeleid door orkest Philharmonia Amsterdam. Een mooie en sfeervolle uitvoering!
    Een goede voortgang toegewenst met de bouw en geniet van de komende kerstperiode, want jullie hebben dit zeker verdiend.

Hartelijke groet,
    Nico & Annelies
  5. Roos:
    24 december 2018
    Hi Viola, Frans en orry,
    Prettige kerstdagen / frohes fest und einen guten rutsch ins neue jahr 2019, viel glueck und gesundheit
  6. Bea Bakker:
    26 december 2018
    Hallo Frans Viola en Orry, leuk om weer wat te horen. Ik ben net terug van een fantastische vakantie naar Patagonië..Het huis vordert dus gestaag. Hoop dat er niet te veel sneeuw komt en dat je door kan werken.
    Fijne kerstdagen en een heel goed 2019.
    Gr Bea
  7. MÉLANIE Broer:
    14 januari 2019
    Wauw die Frans is een echte Bon de Bouwer, oftewel Frans dr Bouwer. Ik heb echt zwaar bewondering voor hem. Wat knap om helemaal zelf zo'n project te doen. Maar we wisten natuurlijk wel al dat hij heel erg goed is in zijn werk als klussen. Alhoewel dit wel een flinke ladder hoger is. Het wordt prachtig. Jullie zijn van die zeldzame mensen die gewoon altijd hun draai vinden in den vreemde. Zo leuk om te lezen. Super ook dat Orry zo lekker bezig is en dat Duits van jou zit wel goed volgens mij, want je sprak het al goed. We zagen gisteren dat er bakken sneeuw valt in De wintersportregio's dus we kunnen ons er een beeld bij maken zo met Frans en zijn sneeuwschuiver😜. Dat is lastig plannen met de werkzaamheden, maar goed, de dagen lengen in elk geval alweer. Ik wens jullie weer veel werkplezier en kijk uit naar de volgende update. Liefs van Mel, Cariño en Luna🐾😘